De mange innsnittene du finner i vinterdekkene dine fester til seg is og snø på veien. Måten dette skjer på er at mønsteret fanger snøen opp og presser den sammen, og det er nettopp dette som fører til bedre feste. Når bilen ruller fremover fester snøen i dekket seg altså til underlaget du kjører på, og da skal det sterke krefter til for å få dekket til å gi slipp på underlaget.
Dersom dekkene og innsnittene derimot er slitte, vil trekkraften reduseres betraktelig. Dette gjelder ikke kun vinterdekk, men også sommerdekk.
Hvis du har for liten mønsterdybde i sommerdekkene øker du risikoen for vannplaning. Normalt sett vil vannet samles i mønsteret og transporteres bort fra dekket, men dersom mønsterdybden er for liten vil ikke mønsteret kunne samle opp tilstrekkelige mengder med vann.
Det er slik risikoen for vannplaning og dårlig feste blir høyere når du kjører på vått og isete føre.
Det å kjøre med slitte dekk kan med andre ord sette både deg selv og andre i fare, og det hjelper lite med en god og sikker bil med mindre dekkene også er i orden.
Det er stor forskjell på bremselengden når du kjører med dekk som har en mønsterdybde på 1,6 mm og 3 mm, så det anbefales at mønsterdybden er nærmere 3 mm enn 1,6 mm på sommerdekk og nærmere 4 mm enn 3 mm på vinterdekk.
Dersom dekkene på bilen din har ulik mønsterdybde, anbefales det at du har dekkene med mest mønsterdybde på bakhjulene (med mindre du har firehjulstrekk).
Og husk, materialet som dekkene er laget av oppfører seg nærmest som en ferskvare – etter fem sesonger er de så å si utgått på dato og bør ikke brukes.