En punktering skjer ikke alltid på samme måte, og det finnes i hovedsak to forskjellige måter å punktere på. En ting er allikevel sikkert – du vil helst unngå det.
Den ene formen for punktering, er når et fremmedlegeme har trengt inn i hjulets slitebane. Dette fører til at trykket faller, og det kan skje enten raskt eller over en lengre periode. Typiske ting som står bak denne formen for punktering er skruer, spiker, glasskår eller enkelte ganger spisse steiner. Dette er dessverre en form for punktering som er vanskelig å forebygge.
Den andre måten å punktere på er at man har feil trykk i dekket. Verken for lavt eller for høyt trykk er ønskelig, men det mest risikofylte er å ha for lite trykk. Dersom du kjører med feil trykk risikerer du å øke kjøremotstanden, og du kan samtidig skade infrastrukturen i dekket.
Utover dekkslitasje og sikkerhet, er riktig lufttrykk også ekstremt viktig når det kommer til miljø, komfort, drivstofforbruk og økonomi. Vi anbefaler derfor at du holder godt øye med trykket i dekkene, for i tillegg til å forebygge en eventuell punktering kan du også øke dekkenes levetid og oppnå et bedre veigrep.
Når du sjekker trykket i dekkene, er det noen ting du bør være oppmerksom på. Dekktrykket skal måles når dekkene er kalde, og det er slik du oppnår de mest nøyaktige resultatene. Dersom det er mye bagasje i bilen, bør trykket i dekkene også økes noe. Alt dette er ting det kan være lurt å lese om i bilens instruksjonsbok før du går i gang.
Vi anbefaler at du sjekker trykket i dekkene omtrent annenhver måned, og at du samtidig er forberedt på en eventuell punktering.